Fotografija: Vožnja pod utjecajem alkohola jedan je od najčešćih uzroka prometnih nesreća na području cijele države/Foto:Goran Šebelić (ilustracija)
Galerija
Vožnja pod utjecajem alkohola jedan je od najčešćih uzroka prometnih nesreća na području cijele države/Foto:Goran Šebelić (ilustracija)

Pet neslavnih rekordera po promilima na daruvarskom području u 2020. godini

Prošla je godina bila godina u kojoj je bilo najmanje prometnih nesreća na ovom području. Međutim, s druge strane, lani su u prometnim nesrećama poginule tri osobe



Daruvarski policajci lani su u svoje statistike upisali pet rekordera po promilima koji su uhvaćeni pijani za upravljačem svog vozila.

Apsolutni rekorder je I. K. (33) koji je uhvaćen kako u Ulici Podborje vozi s 2,53 promila, a 28. ožujka u 14.45 sati u Ulici Ivana Gundulića u Daruvaru policija je zatekla i I. K. (45) koji je napuhao 2,12 promila. 

Pali na alkotestu

Osim njih, daruvarski su policajci 26. kolovoza u 20.55 sati u Ulici Josipa Jelačića zatekli Z. K. (45) kako vozi pod utjecajem alkohola. Alkotestom mu je utvrđena koncentracija od 2,25 promila alkohola u krvi. U Daruvarskom Brestovcu lani su dva vozača "pala" na alkotestu. M. K. (59) uhvaćen je 28. rujna u 19.04 sati s 2,39 promila, a 27. studenog u 22.15 sati policajci su, također u Daruvarskom Brestovcu, zaustavili I. T. (30) koji je napuhao 2,34 g/kg.

Inače, na području Daruvara lani se dogodilo 86 prometnih nesreća što je za 18,9 posto manje u odnosu na 2019. godinu kada je na ovom području bilo 106 nesreća.

Gledajući statističke podatke od 2016. na ovamo, prošla je godina bila godina u kojoj je bilo najmanje prometnih nesreća na daruvarskom području. Međutim, s druge strane, lani su u prometnim nesrećama poginule tri osobe dok 2019. godine nitko nije smrtno stradao. 

Teško ozlijeđeni

- Broj poginulih osoba se u tom petogodišnjem razdoblju kretao od nula do tri. Nitko nije poginuo 2016. i 2019. godine, no nažalost, lani smo imali tri poginule osobe. U te tri lanjske prometne nesreće poginuo je jedan vozač osobnog vozila koji je u siječnju u Katincu sletio s ceste zbog neprilagođene brzine, a uz to je imao 3,50 promila alkohola u krvi. Imali smo nalet autobusa na pješaka u Jelačićevoj ulici u Daruvaru gdje je nažalost pješak naknadno preminuo u vozilu Hitne medicinske pomoći. Protiv vozača autobusa podignuta je optužnica. Imali smo i jedan slučaj u Končanici gdje je teretno vozilo naletjelo na traktor, a poginuo je vozač traktora. Državno odvjetništvo u ovom slučaju nije podignulo optužnicu protiv vozača teretnog vozila jer nije utvrdilo kaznenu odgovornost, odnosno nije utvrdilo da je on skrivio prometnu nesreću. Brojka teško ozlijeđenih osoba u prometnim nesrećama iznosi oko deset godišnje - rekao nam je načelnik Policijske postaje Daruvar, Dalibor Čajsa.

Dalibor Čajsa, načelnik Policijske postaje Daruvar/Foto: MojPortal.hr
Dalibor Čajsa, načelnik Policijske postaje Daruvar/Foto: MojPortal.hr

Najčešći uzroci prometnih nesreća na području kojeg pokriva Policijska postaja Daruvar su neprilagođena brzina, vožnja na nedovoljnoj udaljenosti i nepoštivanje prednosti prolaza.

Rezultat pojačanog nadzora

- Na području Daruvara lani smo imali dosta nepoštivanja prednosti prolaza. Kada se uključuju na cestu s prednošću prolaza, ljudi jednostavno ne gledaju pa se dogodi prometna nesreća - kaže načelnik Čaisa i dodaje kako je bitno za napomenuti kako je lani u odnosu na 2019., ali i na prethodna razdoblja, smanjen broj sudionika u prometnim nesrećama kod kojih je utvrđena prisutnost alkohola. 

Naime, 2018. godine na području kojeg pokriva Policijska postaja Daruvar uhvaćeno je 30 osoba koji su sudjelovali u prometnim nesrećama pod utjecajem alkohola, godinu dana kasnije njih 29, a lani 14. Načelnik daruvarske policije Dalibor Čajsa smatra da je to rezultat njihovog pojačanog nadzora prometa.

Najteži prekršaji

Što se tiče prometnih prekršaja koji nemaju veze s prometnim nesrećama, daruvarska policija ih je lani zabilježila ukupno 3815.

-To su prekršaji koje smo mi utvrdili redovnim nadzorom. Ova brojka je za 21,7 posto veća u odnosu na 2019. godinu. Manji je broj prekršaja povezanih s alkoholom za 28 posto, što je u korelaciji s pokazateljima manjeg broja sudionika i u samim prometnim nesrećama. Nepropisna brzina je u povećanju za 36,4 posto, a takvih smo prekršaja lani imali 2347. Zanimljivo je da smo puno više sankcionirali ove najteže prekršaje. Primjerice, za brzine veće 50 kilometara na sat od dozvoljenog, 2019. godine sankcionirali smo šest vozača, a 2020. godine njih 14 - kaže nam načelnik Čajsa i napominje kako kroz nadzor prometa pokušavaju obuhvatiti one najteže prekršitelje prometnih propisa.

Daruvarski policajci su 2019. godine zabilježili 107 prekršaja vožnje koja je 30 do 50 kilometara na sat bila veća od dopuštene, a lani su takvih prekršaja imali 178. 

Pojas i mobitel

U 2020. godini policija je zatekla 329 vozača koji se nisu vezali sigurnosnim pojasom, dok su godinu dana ranije u tom prekršaju uhvatili njih 396. Mobitel tijekom vožnje 2019. godine koristilo je 38 vozača, a lani njih 37, barem što se tiče policije.

Daruvarska policija na očevidu jedne prometne nesreće u samom centru Daruvara/Foto: MojPortal.hr
Daruvarska policija na očevidu jedne prometne nesreće u samom centru Daruvara/Foto: MojPortal.hr

- Ono što smo kroz naše akcije posebno obuhvatili veći je nadzor i pješaka i samih vozača. Prednost pješacima u 2019. nisu ustupila četiri vozača, a 2020. godine njih 11. Međutim, bilježimo porast prekršaja samih pješaka kojih je 2019. bilo četiri, a lani čak 54. Dakle, imamo dosta situacija gdje su pješaci ti koji svojim ponašanjem pridonose samim prometnim nesrećama - priča nam načelnik Policijske postaje Daruvar, Dalibor Čajsa.

Najproblematičniji vozači

Policijska postaja Daruvar početkom prošle godine prijavila je jednog vozača rođenog 1986. godine nadležnom prekršajnom sudu za prekršaje zbog upravljanja neregistriranim osobnim vozilom prije stjecanja prava, odnosno koji nije imao vozačku dozvolu. Za to vozilo nije sklopio ugovor o osiguranju i sud mu je temeljem policijskog optužnog prijedloga i prijedloga za određivanjem kazne izrekao novčanu kaznu u iznosu od 72.000 kuna. 

- Što se tiče najveće utvrđene brzine, imali smo jednu osobu koja je vozila 144 kilometara na sat u mjestu Trojeglava, a ograničenje na tom dijelu je 50 kilometara na sat. Iako je podnesen optužni prijelog, još nismo dobili odluku suda, no predložili smo maksimalnu kaznu od 10.000 kuna.  Najveća utvrđena koncentracija alkohola bila je 2,53 promila kod 33-godišnjeg vozača koji je početkom srpnja u 23.47 sati zatečen u Ulici Podborje u Daruvaru. Predložili smo kaznu od 10.000 kuna i izricanje zaštitne mjere zabrane upravljanja vozilom - priča nam načelnik Čajsa.

Biciklistu odvezli kući

Budući da je daruvarska policija nedavno uhvatila 39-godišnjeg biciklista koji je u krvi imao 2,78 promila alkohola, pitali smo načelnika Čajsu kako su s njim nakon toga postupali i koju je kaznu platio.

- Oni vam nisu u istoj kategoriji kao vozači motornih vozila. Znači, nije ista kategorija ni kazne. Da ste upravljali motornim vozilom, kazna za tu količinu alkohola bila bi od 10.000 do 20.000 kuna, a za biciklistu je 500 kuna. Što smo s njim napravili? Odvezli smo ga doma, stvavili mu bicikl u dvorište i rekli da ode spavati. Drugo je kad sjedne u auto. Auto je opasno sredstvo. Zato je izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama dana mogućnost da se onim ponavljačima, koji su najmanje tri puta pravomoćno kažnjeni unazad dvije godine za te najteže prometne prekršaje, dakle za alkohol, upravljanje bez vozačke dozvole, nedopuštenim brzinama, možemo oduzeti vozilo. Zakon je stupio na snagu 2019. ali mi još nismo imali takvih slučajeva. Prekratak je to rok da bi već imali nekog vozača koji je skupio toliko pravomoćnih presuda u tom vremenskom periodu. Ali već imamo kandidata koji su jako blizu - napominje načelnik Dalibor Čajsa koji nam je nakon toga prepričao jednu zanimljivu situaciju koja im se dogodila.

Pokušao ih prevariti

- Bila je subota i dečki su pokušali zaustaviti jednog našeg stalnog znanca. Vidjeli su da on vozi, znaju da nema vozačku i znaju da često konzumira alkohol. Međutim, nije se zaustavio i počeo je bježati. Kad su krenuli za njim, no on je u jednom zavoju sletio s ceste. S njim su u autu bila još dvojica i svi su pobjegli. Policajci su vidjeli da je on bio za upravljačem ali su to trebali dokazati. To je bilo negdje u ponoć, ponoć i 30 minuta. Deset minuta nakon toga zove taj vozač dolje u dežurstvo i prijavljuje da mu je vozilo ukradeno. Kako sam tu večer bio dežuran rekao sam mu: "Dobro, nije problem, dođi u policijsku postaju i podnesi kaznenu prijavu". Naime, kad netko podnosi kaznenu prijavu, uvijek ga upozorimo da je lažno prijavljivanje kazneno djelo. Nakon toga smo mi kroz obradu same prometne nesreće, utvrdili tko je bio s njim u autu i s njima obavili razgovor. Oni su nam rekli, a to je ušlo i u zapisnik, da je upravo taj vozač koji je prijavio krađu vozila, upravljao vozilom. Dakle, utvrdili smo da mu vozilo nije ukradeno već da ga je on vozio, pa smo na osnovu toga protiv njega podnijeli kaznenu prijavu za lažno prijavljivanje, a državno odvjetništvo protiv njega je podiglo optužnicu. I još je u prekršajnom postupku dobio lijepu kaznu za to što je napravio - prepričao nam je načelnik Čajsa dodajući kako u Americi kada upravljate vozilom pod utjecajem alkohola i prouzročite prometnu nesreću u kojoj netko pogine, država vas tretira kao da ste počinili ubojstvo iz nehaja.