Fotografija: Proizvođači su se u vrijeme inflacije izvještili u smanjivanju pakiranja i nabijanju cijena/Foto: Arhiva
Galerija
Proizvođači su se u vrijeme inflacije izvještili u smanjivanju pakiranja i nabijanju cijena/Foto: Arhiva

Od Cedevite do bakalara: Ovo su proizvodi kojima su cijene ostale iste, a količina smanjena

Zbog rasta cijena troškova većina proizvođača teret financijskog pritiska prebacila je na potrošače koji sada za istu količinu novca dobiju manji proizvod



Ako išta, inflaciju su ponajviše obilježili maštoviti proizvođači koji su u prošle dvije godine postali mađioničari - izvještili su se najviše u smanjivanju pakiranja i nabijanju cijena, zbog čega za dobar dio nekad omiljenih proizvoda danas izdvajamo i dvostruko više nego prije dvije godine, piše Dora Koretić za Jutarnji list u svojoj kolumni Velika škrtica.

Riječ je o takozvanoj shrinkflaciji koja je poharala praktički cijeli svijet - zbog porasta cijena troškova, većina proizvođača teret financijskog pritiska odlučila je prebaciti na leđa potrošača koji su se najednom počeli čuditi što se to dogodilo s njihovim omiljenim proizvodima.

Pa eto, smanjili su se i postali drastično skuplji, da ne spominjemo kako su neki u krizi posegnuli i za promjenom kvalitete proizvoda, štedjevši na onim boljim i skupljim, ali to je već tema za neki posve novi tekst.

Smanjena riba

Kako se godina približava kraju, Velika škrtica odlučila je napraviti pregled i izdvojiti najzanimljiije proizvode koji su se tijekom ove i prošle godine na policama pojavili u novom, znatno smanjenom dizajnu.

Među prvima su potrošači primijetili da se to dogodilo s Cedevitom - naime, ovo praškasto piće početkom 2022. godine osvanulo je u novoj amabalaži, s plastičnim čepom za navodno lakše korištenje, ali je iz paketa odjednom nestalo 100 grama pa je tako novo pakiranje imalo 900 grama umjesto jednog kilograma.

Primjeri shrinkflacije
Primjeri shrinkflacije

Zanimljivo, cijena je ostala ista, a proizvođač, Atlantic grupa nikad nam nije pojasnila iz kojeg su se razloga odlučili na smanjenje paketa, iako je to bilo jasno i bez objašnjenja.

Negdje u isto vrijeme smanjili su se i Keune šamponi i regeneratori, s dotadašnjih 250 na 200 mililitara, a istovremeno su ovi proizvodi doživjeli poskupljenje pa su ih potrošači sada plaćali čak 70 posto više, što je bilo jedno od drastičnijih povećanja cijena uslijed krize.

Jutarnji je potom poseban tekst posvetio i poznatoj nekad domaćoj tvrtki Ledo koju je proglasio "prvakom shrinkflacije". Ta je kompanija, naime, krizu općenito odlučila prebroditi smanjenjem velikog dijela svojeg asortimana pa su se u smanjenim gramažama na policama najednom našli primjerci smrznute ribe, voća i povrća, kao i mnogih njihovih smrznutih mješavina.

Riba je pritom doživjela najveću shrinkflaciju - smrznuti bakalar, recimo, sa 600 je smanjen na samo 400 grama, dakle izgubio je na trećini težine, a oslić je s pola kilograma smanjen na također 400 grama.

Smrznuti bakalar
Smrznuti bakalar

Pakiranja smrznutog voća i povrća koja su donedavno imala 450 grama sada su pakirana u samo 300, a povrće je s 450 spalo na 400 grama.

Iz Leda su tada odgovorili na naša pitanja, a opravdanja za smanjenja ambalaža prebacili na, između ostaloga, klimatske promjene, kao i nove trendove u kategoriji smrznute hrane.

"Razlozi za tu odluku su višestruki i kompleksni, od klimatskih promjena, koje sve značajnije utječu na količinu i kvalitetu ratarskih usjeva te ulova ribe; globalnog rasta cijena energenata, pa do svih ostalih geopolitičkih i ekonomskih kretanja na tržištu.

Svi ti faktori ostavili su posljedice na cjelokupno svjetsko gospodarstvo i lanac proizvodnje te distribuciju hrane, a samim time i na poslovanje kompanija koje izravno ovise o takvim događajima, poput Leda.

Pitanja potrošača

U slučaju smrznutog povrća i voća, posebno veliki utjecaj na cijenu ima cijena energenata, s obzirom na to da se ti proizvodi moraju, u neprekidnom lancu distribucije, čuvati smrznuti, kako bi sačuvali svoje visokonutritivne vrijednosti", poručili su iz te kompanije.

Primjeri shrinkflacije
Primjeri shrinkflacije

Omiljena osječka kompanija Saponia razljutila je pak kupce nakon što su odlučili smanjiti pakiranja svojih omekšivača i sredstava za čišćenje, ali su ih ostavili u ambalaži identične zapremnine.

Umjesto 900 Ornel je sada imao 800 grama, Arf sredstva smanjena su sa 450 na 400 mililitara. No, pakiranja su ostala identična pa su brojni potrošači, prije nego što su shvatili da je tvrtka zapravo smanjila količinu proizvoda, mislili da je netko naprosto u trgovini otvarao boce i pretakao si sadržaj.

Iz Saponije su tada pojasnili o čemu je riječ i rekli da oni, za razliku od multinacionalnih kompanija, cjelokupnu proizvodnju imaju koncentriranu na jednoj lokaciji umjesto na njih nekoliko ili u nekoliko država, zbog čega tvrtka teže mijenja proizvodni program.

"Saponia u okviru tvornice ima proizvodnju plastične ambalaže tako da su sve boce u koje se pakiraju tekući deterdženti, omekšivači i sredstva za čišćenje razvijene i proizvedene unutar tvornice. Promjena boce u smislu volumena i dizajna je proces koji ima svoj vremenski okvir i angažira značajna materijalna sredstva te zahtjeva promjene na linijama za proizvodnju i pakiranje.

Primjeri shrinkflacije
Primjeri shrinkflacije

U trenutku kad nam je situacija na tržištu nabave postala nepovoljna te je opcija bila prenijeti trošak na krajnjeg potrošača, odlučili smo se na smanjenje volumena pakiranja uz zadržavanje premium kvalitete. Istovremeno smo pokrenuli projekte izmjena volumena ambalaže, što je završeno za dio programa, dok je za omekšivače taj proces u završnoj fazi", pojasnili su iz ove osječke tvrtke u rujnu 2022.

Manje spužvice

Kroz godinu brojni su nam potrošači dojavljivali primjere shrinkflacije koje smo redovito objavljivali, a između ostaloga, to se odnosilo i na Eva sardine u Biljnom ulju koje su sa 115 smanjene na 100 grama, a jedna nam je potrošačica prikazala i kako su se smanjile njene omiljene kuhinjske spužvice za pranje suđa - smanjene su čak u dva navrata, a ona je imala po jedan primjerak od svake veličine pa nam je poslala i prikladnu fotografiju, piše Dora Koretić za Jutarnji list u svojoj kolumni Velika škrtica.

Naglo se promijenila i gramaža Podravkina pekmeza od šljiva - jedna je čitateljica dojavila kako nova teglica koju je kupila ima 660 umjesto 850 grama, a iz Podravke su bili poručili, među ostalim, da su se na smanjenje odlučili zbog novih trendova i potreba potrošača.

dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku!