Fotografija: Foto: Privatni album, Duška Bukvić (naslovnica)
Galerija
Foto: Privatni album, Duška Bukvić (naslovnica)

Izabrali ste naslovnicu romana čija se radnja odvija u Daruvaru. Evo ekskluzivno i prvog ulomka...

Predstavljanje romana, uz prisustvo autora, održat će se u utorak, 3. 5. od 19 h ispred dvorca grofa Jankovića, a u slučaju lošeg vremena - u dvorcu



Poštovani čitatelji, dragi prijatelji, demokratskim glasanjem na Facebook stranici našeg portala izabrana je naslovnica romana "Kupelj boga Silvana" (Jesenski i Turk, 2022.) Dejana Šorka.

Naslovnica romana koju su izabrali čitatelji našeg portala /Autorica: Duška Bukvić
Naslovnica romana koju su izabrali čitatelji našeg portala /Autorica: Duška Bukvić

Predstavljanje romana, uz prisustvo autora, održat će se u utorak, 3. 5. od 19 h ispred dvorca grofa Jankovića, a u slučaju lošeg vremena - u dvorcu.

Premijerno i ekskluzivno vam donosimo početni ulomak detektivskog romana čija se radnja odvija u Daruvaru. 

=================================

Dejan Šorak: Kupelj boga Silvana

                  1937.

Daruvarska željeznička postaja isijavala je vrelinom koja je treperila ponad tračnica, iz secesijskih željeznih stupova, iz crno−žutih pločica peronskoga poda. Nije bilo nikog i ničeg osim nje u 13 sati i 50 minuta toga 10. kolovoza 1937. godine.

Iz daljine začuo se otegnut, gotovo umirući hropac parnjače. Disala je tromo i teško i posljednjim se snagama dovukla na peron, ispuštajući s olakšanjem oblake bijele pare iz svih svojih otvora. S vlaka nije sišao, niti se popeo, nitko. S crvenom kapom, otirući znoj, prometnik zadrijemao u hladu khuenhedervarijevskog ureda, uzimajući dah za zviždaljku, ugledao je kako iz predzadnjeg vagona silazi čovjek. U protusvjetlu od treperava zraka činilo se da uopće ne dodiruje tlo. Vlak je

krenuo uz dug umorni zvižduk. Prometnik je otišao i putnik se našao sam. Doimao se potpunim strancem koji možda zna kamo je stigao, ali ne zna kako prispjeti odredištu. U taj čas, tihim šumom Mercedes−Benz motora, pored perona je parkirao veliki auto spuštenoga krova, moćan, lijep i blještav, a u njemu vozač u livreji od žute i crne svile.

− Kako mogu doći do Daruvarskih toplica, do Badehotela? − upitao je putnik.

Vozač je ustao, otvorio stražnja vrata i ljubaznom mu gestom pokazao neka uđe. Putnik je oklijevao trenutak, nije mu bilo jasno…

− Gospođica Seifert me poslala po vas.

− Kako je znala da dolazim? − začudio se mladi čovjek, mršava lica, plavih očiju, koji je hramao na desnu nogu.

− Gospodine Brodski − ljubazno će vozač, načinivši stanku dovoljnu za iznenađenje zbog toga što zna došljakovo ime − gospođica Seifert je znala da dolazite i prije nego li ste to doznali vi sami.

Putnik se suzdržao od pitanja, sjeo na ponuđeno mjesto i stavio kožnati kovčeg pokraj sebe.

− Ja sam Havranek. Šimun Havranek, službeni vozač gospođice Seifert − predstavio se, ali putnik nije predstavio sebe. −

Hoćete li da vam usput pokažem naše znamenitosti? Dvorac grofa Jankovića, drevnu Ginko bilobu, Julijev park s Antunovom kupkom...

− Ostavimo to za kasnije. Ali volio bih što prije vidjeti Kupelj boga Silvana.

− Nažalost to nije moguće. Ta Kupelj je u zabačenom dijelu parka i potrebno je do nje pješačiti, a čini mi se da tome ovaj čas niste skloni.

− Imate pravo − složio se putnik. − Jedino što me zanima jest kupelj. Obična građanska kupelj. Kuhao sam se osam sati u vlaku.

− I nema se tamo što vidjeti.

− Gdje? − putnik kao da je zaboravio na svoju prvu želju.

− U Kupelji boga Silvana. Mala, davno napuštena i zapuštena kupka. I njegova je skulptura jedina laž među mnoštvom rimskih originala u ovom prostoru. Amaterski kipar, vjerojatno s početka devetnaestog stoljeća.

* * *

Havranek je vozio nekim makadam prečacem, a usput nije bilo ni Julijeva parka ni Antunove kupke. Prispjeli su pred secesijsku vilu obraslu raslinjem. To bi se teško moglo nazvati engleskim parkom, prije nemarom.

− Gospođica Seifert vas očekuje − rekao je Havranek otvarajući gostu vrata, noseći njegov kovčeg.

Bila je toliko mlada, da je Brodski dvojio o njezinoj punoljetnosti. Hladnoća kojom ga je dočekala pomogla je dotući vrelinu sunca i znoja.

− Beatrisa Seifert − predstavila se i nije pružila ruku.

− Brodski. Eugen Brodski − predstavio se on. − Vlasnica ovih Toplica?

− Ne. Ja sam upraviteljica. Moja je obitelj od vlasnika zakupila koncesiju. Čudi me da to vaša policija ne zna, gospodine Brodski.

− Htio bih se prije svega smjestiti.

− Gore na katu − pokazala je stube − čeka vas apartman. – To je samo za moje osobne i privatne goste.

− Ne želim biti vaš osobni i privatni gost. Hoću običnu sobu u Badehotelu.

− Ne možete dobiti sobu u Badehotelu − bila je odlučna. −

Ako vam je to draže, mogu vas smjestiti u gradu kod neke od boljih obitelji.

− Moj posao zahtijeva da budem baš tu. Na poprištu.

− „Poprištu?” Zar je ovdje izbio neki ratni sukob, ili što?

− Nisam to tako mislio, ali moj posao... − uhvatio se te riječi kao neprijepornog argumenta.

− Znate što je vaš posao? − gledala ga je u oči. − Vaš posao se sastoji u tome da upropastite sve što su ove kupke strpljivo gradile gotovo dvjesto godina.

− A to je?

− Ugled. Pouzdanost, besprijekornost. Mondenu sigurnost. Nije riječ samo o Toplicama, nego i o gradu. Grad i ove terme jedno su tijelo i duša. Daruvar je mali skriveni urbani dragulj srednje Europe, pristojan, skladan, dobro odgojen. Rijetko ćete i u metropolama naći toliko vjera, nacija, kultura na tako malome prostoru, koje žive u dobru i skladu. Prošećite ovim gradićem, pa prebrojite sve crkve i crkvice, pogledajte groblja, upoznajte ljude. Vaš posao može od Daruvara i od naših, mojih Daruvarskih toplica načiniti kakav trivijalni, jeftini kriminalistički roman za europsku srednju nižu klasu. I ja vam jamčim da vam to neću dopustiti. Hoćete li nešto popiti? (…)

=============================

Dejan Šorak - biografija

Dejan Šorak, autor detektivskog romana čija se radnja odvija u Daruvaru/Foto: Privatni album
Dejan Šorak, autor detektivskog romana čija se radnja odvija u Daruvaru/Foto: Privatni album

Dejan Šorak je filmski, televizijski, kazališni i radijski scenarist i redatelj, te romanopisac. Encyclopedia Britannica navodi ga među nekolicinom hrvatskih umjetnika svih vremena.

Scenarist je i redatelj cjelovečernjih igranih filmova: Mala pljačka vlaka (1984.), Oficir s ružom (1987.), Krvopijci (1989.), Vrijeme ratnika (1992.), Garcia (1999.), Dva igrača s klupe (2005.) i U zemlji čudesa (2009.) 

Objavio je romane: Kontrolna projekcija (2000.), Ja i Kalisto (2002.), Američko-hrvatski u boji – saga o filmu u tri dijela (Marija i zvijer, Venecija smrti, Dezdemona i vrag, 2008.), Čovjek bez dna (2011.) i zbirku pripovijetki Gdje je nestala haljina Blažene Djevice Marije Snježne (2009.).

Najpoznatiji kazališni komadi su mu Svećenikova smrt i Pauk i Pepeljuga.

Dobitnik je brojnih hrvatskih i međunarodnih nagrada i priznanja.

Za zasluge u hrvatskoj kulturi Dejan Šorak je odlikovan Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića.