Fotografija: Foto: Getty Images/iStockPhoto (ilustracija)
Foto: Getty Images/iStockPhoto (ilustracija)

Prevarena vlasnica putničke agencije iz Bjelovara: "Umjesto hotelu, više od 5000 € uplatila hakeru"

Bjelovarčanka je primila zahtjev za uplatu akontacije od nepoznatog počinitelja koji se predstavio kao predstavnik hotela u Istri, nakon čega je uplatila novac



Vlasnica putničke agencije iz Bjelovara, prijavila je jučer policiji kako je prijevarom oštećena za više od 5000 eura.

Naime, kako je izvijestila PU bjelovarsko-bilogorska, ne navodeći identitet prevarene žene, ona je u svojoj prijavi navela kako je organizirala putovanje grupe osoba na Jadran i dogovorila smještaj s hotelskom kućom.

Novac im nije sjeo

- Elektroničkom poštom primila je zahtjev za uplatu akontacije za putovanje od za sada nepoznatog počinitelja koji se predstavio kao predstavnik te hotelske kuće. Vlasnica agencije je izvršila uplatu na račun koji je dostavljen elektroničkom poštom i u naknadnom kontaktu s hotelskom kućom utvrdila da novčana sredstva nisu uplaćena na njihov račun, odnosno da je prevarena - kažu u policiji i napominju kako slijedi daljnje kriminalističko istraživanje s ciljem otkrivanja počinitelja prijevare.    

Posumnjala je, ali...

Kako neslužbeno doznajemo, vlasnica agencije s hotelom iz Istre radi već dugi niz godina i dobro ih poznaje. Međutim, kada je dogovarala ovaj aranžman, u njihovu se poslovnu komunikaciju putem maila ubacio neki haker. Stizali su joj mailovi od neke gospođe iz hotela, no prevaranti su izmijenili neke rečenice. Ona je npr. napisala 25 posto akontacije, oni su promijenili na 50 posto. Na računu koji je bio u privitku s memorandumom hotela pisali su svi točni podaci kada se putuje, koliko je djece uključeno i slično. No, umjesto IBAN-a od hotela, oni su stavili svoj. Vlasnici agencije je bilo sumnjivo zašto je to u Portugalu, odnosno zašto je inozemni IBAN, a hotel je u Istri, no niti ona niti njezino knjigovodstvo, nisu uočili ništa drugo sumnjivo.

Zvala je i hotel, no kako joj se oni nisu javili, otišla dalje za obvezama. Uplatila je akontaciju kako bi grupa bila sigurna, a nedugo nakon toga su je nazvali iz hotela.

Upozorenje policije

Shvatili su što se dogodilo jer su zaprimili potvrdu uplate, no uplate nije bilo... Zvali su i banku koja joj je došla direktno na vrata, no navečer je vidjela da joj je novac skinut s računa.

Vlasnica agencije je u međuvremenu doznala da je haker ušao u dopis s hotelom još prije nekoliko dana. Danima je mislila  da se dopisuje s hotelom, a zapravo je to činila s hakerom. Na dva mjesta su pronašli da adresa od žene iz hotela ima dodatak u vidu neke točke, zareza i slično što je zapravo bilo gotovo pa nemoguće primijetiti.

Budući da je ostala bez ogromne svote novca, sada će sve ove dogovorene maturalce raditi doslovno gratis. Naime, polica osiguranja taj dio ne pokriva.

Iz PU bjelovarsko-bilogorske napominju kako su prijevare poslovnih subjekata zamjenom računa jedan od čestih pojavnih oblika računalnih prijevara.

Kako vas mogu prevariti?

Kontaktiraju vas pretvarajući se da predstavljaju dobavljača, davatelja usluga ili vjerovnika.

Zaposlenika ovlaštenog za izvršavanje plaćanja navodi se na plaćanje budućih faktura na različit bankovni račun.

Kako se to radi?

Tvrtki pristupa netko tko se pretvara da predstavlja dobavljača/davatelja usluga/vjerovnika.

Može se koristiti kombinacija pristupa: telefon, pismo, e-pošta itd.

Prevaranti traže da se bankovni podaci o plaćanju (odnosno pojedinosti o bankovnom računu primatelja) budućih računa promijene. Novi navedeni račun kontrolira prevarant.

Što možete učiniti kao tvrtka?

Pobrinite se da su zaposlenici obaviješteni i svjesni ove vrste prijevare i upućeni u to kako ih izbjeći.

Uvesti postupak za provjeru legitimiteta zahtjeva za plaćanjem.

Provjerite sve zahtjeve koji se čine da dolaze od vaših vjerovnika, posebno ako zatraže promjenu bankovnih podataka za buduća plaćanja.

Uputiti osoblje odgovorno za plaćanje računa da ih uvijek provjeravaju zbog mogućih nepravilnosti. Pregledajte informacije objavljene na stranici tvrtke, posebno ugovore i dobavljače.

Pobrinite se da vaši zaposlenici paze na ono što dijele o tvrtki na svojim društvenim mrežama.

Što možete učiniti kao zaposlenik?

Provjerite sve zahtjeve koji se čine da dolaze od vaših vjerovnika, posebno ako zatraže promjenu bankovnih podataka za buduća plaćanja.

Nemojte koristiti detalje kontakta dobivene pismom/faksom/e-poštom koji traže izmjenu. Sigurnije je koristiti one iz prethodne korespondencije.

Za isplate iznad određenog praga uspostavite postupak potvrde ispravnosti bankovnog računa i primatelja (npr. sastanak s tvrtkom).

Odredite osobe koje će biti jedinstvene kontaktne točke za rad s tvrtkama kojima redovito plaćate.

Kampanja MUP-a

Inače, preventivna kampanja Ministarstva unutarnjih poslova naziva „Web heroj“ ima za cilj osvijestiti i educirati građane o nužnosti i načinima zaštite u virtualnom svijetu kako ne bi postali žrtve kaznenih djela, zbog čega je napravljena i internetska stranica.

Preventivna kampanja „Web heroj“, ima sloganom „Ulovimo lika s weba koji tvoje eure vreba“, a provodi se kako bi se što većem broju građana približila znanja o pojavnim oblicima kibernetičkog kriminala, opasnostima te mjerama prevencije i zaštite.

Kampanja „Web heroj“ je ponajviše usmjerena na tri ciljane skupine: građane, poslovne subjekte i djecu.

Korisne savjete o instalaciji raznih aplikacija, zlonamjernim softverima, internetskoj sigurnosti doma, sigurnom radu na daljinu možete pronaći na internetskoj stranici Web heroj.

Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku i TikToku!