

Foto: Zeljko Hajdinjak/CROPIX (Ilustracija)
Dramatičan porast ozljeda djece nakon pada s električnih romobila: Podaci su zastrašujući!
Čak 40 posto ozlijeđene djece bilo je mlađe od 14 godina, što je prema zakonu minimalna dob za upravljanje električnim romobilima
Broj hospitalizirane djece zbog ozljeda povezanih s električnim romobilima u drastičnom je porastu – ove godine zabilježen je rast od čak 285 posto u odnosu na prošlu godinu. Upozorili su na to liječnici i stručnjaci iz područja prometne sigurnosti na konferenciji za novinare održanoj u petak u Klinici za dječje bolesti Zagreb u Klaićevoj ulici.
Osim što je naglo skočio broj ozlijeđene djece, ukupno trajanje bolničkog liječenja također je značajno poraslo – za 143 posto. Posebno zabrinjava podatak da je zabilježeno pet puta više slučajeva teških ozljeda mozga, uključujući potrese mozga i prijelome kostiju lubanje.
- U posljednjih godinu dana vidjeli smo djecu s ozbiljnim neurokirurškim ozljedama, uključujući slučajeve u kojima se kost pri padu zabila u moždano tkivo. Svaka ozljeda koja poremeti razvoj dječjeg mozga može imati dugotrajne posljedice – od oštećenja sluha i vida do problema s pažnjom, učenjem i ponašanjem – upozorio je neurokirurg Miroslav Gjurašin.
Ispod zakonske dobi
Prema podacima koje su iznijeli liječnici, čak 40 posto ozlijeđene djece bilo je mlađe od 14 godina, što je prema zakonu minimalna dob za upravljanje električnim romobilima. Najmlađi pacijent imao je samo osam godina, otkrio je dječji kirurg Rok Kralj.
U većini slučajeva, djeca nisu nosila kacige, a često su na romobilima vozila po dvoje djece odjednom, što dodatno povećava rizik od gubitka ravnoteže i težih padova. Brojne nesreće dogodile su se zbog nepoznavanja prometnih pravila ili vožnje po neprimjerenim površinama.
- Riječ je o vozilima koja nisu tehnički ni zakonski prilagođena djeci, osobito ne bez nadzora odraslih – naglasio je Nikola Milas iz prometne policije.
Kazne minimalne
Prema policijskim podacima, prošle godine dogodile su se 57 prometnih nesreća osobnih prometnih sredstava u kojima su sudjelovala djeca. U 45 slučajeva nesreće su skrivila djeca, a 16 njih zadobilo je teške tjelesne ozljede.
Kazne za roditelje koji dopuštaju djeci upravljanje romobilima, iako nisu zakonski spremna za to, nisu visoke – 30 eura, odnosno 15 eura uz brzu uplatu, ali u težim slučajevima u proces se uključuju i centri za socijalnu skrb.
Milas je najavio da se pripremaju nove preventivne kampanje, ali i uvođenje osnovne prometne edukacije za djecu koja koriste električne romobile, po uzoru na postojeći model za bicikliste.
- Prometna kultura mora postati dio osnovnoškolskog obrazovanja. Roditelji bi također trebali proći s djecom osnovna pravila vožnje i nadgledati ih prilikom korištenja električnih romobila – poručio je Milas.
Podsjetio je i na osnovna pravila korištenja romobila:
- Romobil se vozi po biciklističkoj stazi
- Ako staza ne postoji, vožnja je dopuštena po nogostupu
- Prelazak preko pješačkog prijelaza treba obaviti pješice
- Potrebno je poštivati prometne znakove, uključujući zaustavljanje i davanje prednosti
Na konferenciji je govorila i Ivana Portolan Pajić iz Ministarstva zdravstva, koja je izrazila duboku zabrinutost zbog porasta broja ozljeda.
- Tjelesna aktivnost mora biti prilagođena dobi i razvoju djeteta, a djeca trebaju biti poticana na kretanje, ali na siguran i zakonom propisan način – poručila je.
Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku i TikToku!



