Fotografija: Dragan Družić samo za dolazak na Jesenski sajam potrošio je oko 150 tisuća kuna, no da bi se nametnuli na tržištu, to je nužno, tvrdi/Foto: Martina Čapo
Galerija
Dragan Družić samo za dolazak na Jesenski sajam potrošio je oko 150 tisuća kuna, no da bi se nametnuli na tržištu, to je nužno, tvrdi/Foto: Martina Čapo

Dragan Družić iz Šestanovca: "Dolazak na sajam košta nas 150 tisuća kuna, ali moramo biti tu"

"Mi moramo dolaziti na sajmove. Tako smo se prije covida nadmetali u Poreču i Splitu. Mnoge su tvrtke propale, a Hidrorad je narastao dva puta", ponosan je Družić koji se na Jesenskom sajmu pojavio na poticaj djelatnika Slavka Zlomislića




BJELOVAR – Od 300-tinjak izlagača koliko ih se okupilo na ovogodišnjem 28. Jesenskom međunarodnom bjelovarskom sajmu nemoguće je izdvojiti one najposebnije jer svatko od njih mukotrpno radi kako bi opstao na tržištu. Svatko u svom poslu daje maksimum, a i sam dolazak na gudovački sajam u ova pandemijska vremena dokaz su volje i truda. Nisu zanemarivi niti ogromni financijski izdaci jer neće svi izlagači pokriti visoke troškove.

<p>Subota na Jesenskom sajmu/Foto: Martina Čapo</p>

Subota na Jesenskom sajmu/Foto: Martina Čapo

No, kažu nam, dužnost im je predstaviti se tržištu i nametnuti se svojim karakteristikama. Posjetili smo mnoge, a u razgovoru došli do zaključka da među njima unatoč svemu, vlada popriličan optimizam. Izdvojili smo stoga nekoliko izlagača koji dolazak u Gudovac promatraju s različitih aspekata.

Prvi dolazak u Gudovac

Dragan Družić iz Šestanovca u Dalmatinsko zagori po prvi put je svoju tvrtku Hidrorad i Hidrorad Družić predstavio na Jesenskom međunarodnom sajmu u Gudovcu. Njegov dolazak je rezultat dobrog i požrtvovnog posla djelatnika Bjelovarskog sajma koji ulažu sve moguće napore ne bi li uz stare izlagače, privukli i poneke nove.

<p>Dragan Družić spreman je ponovno doći u Gudovac na sajam pokaže li se ovo tržište zanimljivim i zainteresiranim za proizvode tvrtke/Foto: Martina Čapo</p>

Dragan Družić spreman je ponovno doći u Gudovac na sajam pokaže li se ovo tržište zanimljivim i zainteresiranim za proizvode tvrtke/Foto: Martina Čapo

-Zahvaljujući gospodinu Slavku Zlomisliću s Bjelovarskog sajma mi smo po prvi put s vama. On nas je svojim angažmanom potaknuo da dođemo. Uostalom, i nama nedostaje predstavljanja na sajmovima. Mi smo tvrtka koja se 12, 13 godina bavi ovim poslom, dok posljednjih pet, šest godina bilježimo veliki rast. S pet ljudi, došli smo na 25 zaposlenika, a sada smo se opremili i nekim novim, ali poznatim brendovima, kazao nam je Družić koji na gudovačkom sajmu prezentira bagere, kombinirke, valjke, utovarivače. Riječ je o turskom i veoma kvalitetnom proizvođaču koji nije kvarljiv već naprotiv, vrlo pouzdan.

-Drugi bageri su mini bageri od jedne do 15 tona, riječ je o japanskom proizvođaču. Prodaju smo raširili po cijeloj zemlji, ali i po Crnoj Gori i u BiH. Tu je sve i nastalo. Od servisa i održavanja hidrauličnih čekića, doveli smo MTB brand. Našim upornim radom i razvojem, postali smo lider broj jedan u Hrvatskoj, sjevernoj BiH i Crnoj Gori – ističe Družić koji odaje kako su na Jesenski sajam došli ponajprije kako bi prezentirali kombinirane strojeve jer to tržište zahtjeva.

Afirmativni prijedlog

-Imamo dva modela, SUPRA i ALPA, 102s koji su nekako idealni za ovaj vaš kraj. Imamo još i točkaše, koji su također vrlo dobri. Znači, Slavonija i Zagreb s okolicom jako su nam važni, tu se godišnje doveze oko 200 kombiniranih strojeva – ističe Družić koji nam odaje kako ga samo dolazak na sajam košta između 100 i 150 tisuća kuna.

-Mi to moramo raditi. Tako smo se nadmetali prije covida u Poreču, pa u Splitu. Mnoge su tvrtke propale ili su na rubu opstanka, a Hidrorad je narastao dva puta – ponosan je Družić koji se u bjelovarskom kraju, tvrdi nam, dobro osjeća, no ipak ima jedan afirmativni prijedlog za sve one koji uzdižu ovaj kraj.

-Hotel! I to ne jedan. Bili smo i na vrhu Bilogore, vidjeli male proizvođače, no ipak vam zbog sajma treba hotel koji će imati mjesta primiti sve nas. Mi smo zakasnili i više nije bilo mjesta u Bjelovaru. Dvoje ljudi spavat će u Garešnici, a mi ćemo ostali za Zagreb, voziti 90 kilometara, prespavati pa opet nazad – priča nam Družić s kojim smo razgovor završili na način da se nadamo kako ćemo se sresti i na idućem sajmu.

Čurupaljke za svinje

-Sve ovisi koliko smo se skupa izreklamirali i koliko ćemo dovesti ljudi ovdje i koliko ćemo naposljetku poslova sklopiti. Mi znamo da u tri dana sajmovanja nećemo odmah vidjeti rezultate, no nama je nužna reklama da smo prisutni na tržištu Hrvatske. A ako gledamo i vaše prijašnje poslovanje i ugled sajma koji je bolji nego mnogi u okolici, sve su to prednosti – pohvalio je poslovanje sajma Družić.

Rado smo porazgovarali i s izlagačem koji na sajam u Gudovac dolazi dugi niz godina i to čak iz Slovenije. Da mu nije dobro i da ne ostvari pozitivne kontakte, tvrdi nam, sigurno se ne bi vraćao.

<p>Peter iz Slovenije pored novog proizvoda tvrtke VI-ja, čurupaljke za svinje/Foto: Martina Čapo</p>

Peter iz Slovenije pored novog proizvoda tvrtke VI-ja, čurupaljke za svinje/Foto: Martina Čapo

-Tvrtka VI-ja bavi se proizvodnjom opreme za mesnice i sirane, prvenstveno svoje proizvode prodajemo OPG-ima koji trebaju dobre mašine za preradu mesa i slične proizvode. Dajemo dvije godine garancije. Cijeli asortiman je od inoxa i kupci kod nas mogu pronaći sve što im treba – od stolova, miješalica, raznih dodataka, a najnoviji nam je proizvod tzv. čurupaljka za svinje – priča nam Peter Lajdlar, prodavač u tvrtci VI-ja koja se na Sajmu predstavlja dugi niz godina.

Priznaje nam kako im je nedostajalo sajmovanje.

Zadovoljni inozemni izlagači

-U ova tri dana koliko smo kod vas mi gotovo ništa ne prodamo, možda koju mašinu za meso, no ostvarimo kontakte pa nam se kupci naknadno javljaju. Kupljene proizvode potom dostavljamo na kućni prag. Cijene sklopljene na sajmu su uvijek niže jer nam je cilj da su kupci zadovoljni – kaže Lajdlar koji sajam u Bjelovaru izdvaja kao daleko kvalitetniji od onoga na kojem su bili primjerice u Osijeku. Split im je, priznaje ipak predaleko tako da zasad nemaju namjeru mijenjati tradiciju.

-Idemo u Mađarsku i najviše u Austriju, no u Gudovcu nam je najbolje – ističe Lajdlar.

<p>Peter Lajdlar kaže da im je sajam u Gudovcu omiljeni/Foto: Martina Čapo</p>

Peter Lajdlar kaže da im je sajam u Gudovcu omiljeni/Foto: Martina Čapo

A isto nam je potvrdio i jedan od izlagača koji nema na svom štandu niti bager, niti traktor niti čurupaljku. No, ipak, gužva ne jenjava. Njegovo ime je Orce Lambevski, a tvrtka Gurmano iz Makedonije.

-Ove smo godine četvrti put na sajmu. A moram naglasiti kako se Gurmano po prvi puta u svijetu pojavio upravo na sajmu u Gudovcu, nakon čega smo odlučili kako ćemo svake godine biti prisutni. Jako nam se sviđa, nam aje bitno da dosta toga prodamo na licu mjesta. To nam je najbolji marketing, najbliže smo kupcu,  ljudi su nas prepoznali i traže nas po sajmu tako da je to dokaz kako kvaliteta pronađe svog kupca – zadovoljan je Orce koji kaže kako im je najprodavaniji proizvod ujedno njihova perjanica – makedonski ajvar.

<p>Makedonac Orce četvrti je put na sajmu u Gudovcu i ne namjerava prestati dolaziti/Foto: Martina Čapo</p>

Makedonac Orce četvrti je put na sajmu u Gudovcu i ne namjerava prestati dolaziti/Foto: Martina Čapo

Rade ga po izvornom makedonskom receptu, pečena paprika – uprženi ajvar, bez konzervansa.

Paprika mljevena na kamenu

To je industrijski proizvod koji je najbliže domaćem, a imaju blagi i ljuti. Ove godine su po prvi put na sajam ponijeli i mljevenu crvenu papriku, renomirane tvornice Sike iz Makedonije koja mljevenu papriku radi tradicionalno – mljevena je na kamenu.

-Vidim da ljudi jako dobro to prihvaćaju. Ujedno imamo i papriku punjenu kravljim sirom, kao i bijeli ajvar. Za svakoga ponešto – ističe Orce koji se uvijek rado vraća u Bjelovar.

<p>Proizvodi iz Makedonije/Foto: Martina Čapo</p>

Proizvodi iz Makedonije/Foto: Martina Čapo

I za kraj našeg obilaska donosimo razgovor s Tomislavom Petricom, tvrtka Grapak iz Varaždina.

-Inače dolazimo s više proizvoda kod vas, sada s obzirom na situaciju, u nešto suženom obimu. No, htjeli smo svakako doći i družiti se ponovno s našim kupcima i prijateljima – kazao nam je Tomislav. Na sajam su došli s nekoliko traktora marke Fendt, od čega su dva primjerka premijerno na sajmu. Riječ je o Fendt 314 i Fendt 724 u redizajniranoj varijanti s novim kabinama pa pozivam ljude da iskoriste priliku i dođu pogledati i informirati se – ističe Tomislav koji dodaje kako imaju i bogatu priključnu opremu uvijek interesantnu poljoprivrednicima.

Nova poznanstva i stara prijateljstva

Inače, cijena dva reprezentativna primjerka traktora Fendt kreću se od 100 tisuća eura bez PDV-a na više, zavisno od opremi koju kupac želi. I Tomislav je potvrdio kako su sajmovi idealni za ostvarivanje kontakata i novih poznanstava.

<p>Tomislav Petric pored reprezentativnog Fendt traktora/Foto: Martina Čapo</p>

Tomislav Petric pored reprezentativnog Fendt traktora/Foto: Martina Čapo

-Većina strojeva je skupa, ljudi se dođu informirati, vidjeti pa se obično poslovi ostvaruju naknadno – zaključuje Petric.

Sklopili posao na licu mjesta ili ne, svi koji su u ova prva dva dana došli na sajam, bilo da su to posjetitelji ili izlagači, zasigurno su pronašli nešto za sebe. Jer izbora uistinu ima, to nitko ne može osporiti.