Fotografija: Treći dan učenici jednog razreda u IV. OŠ ne šalju svoju djecu na nastavu/Foto: Damjan Tadic/CROPIX, Foto: Niksa Stipanicev/CROPIX, MojPortal (lustracija)
Galerija
Treći dan učenici jednog razreda u IV. OŠ ne šalju svoju djecu na nastavu/Foto: Damjan Tadic/CROPIX, Foto: Niksa Stipanicev/CROPIX, MojPortal (lustracija)

Bojkot nastave u bjelovarskoj školi se nastavlja: "To dijete hitno treba pomoć!"

"Jede kredu, gađa djecu predmetima, učiteljicu navlači za odjeću, pokušalo je ugristi stručnog suradnika. No stav škole je da i dalje polazi redovnu nastavu", tvrdi naš sugovornik upućen u problematiku



Hrvatskom je prije dva dana odjeknula strašna priča iz Bjelovara. Naime, roditelji učenika jednog razreda IV. Osnovne škole odbili su slati na nastavu svoju djecu, njih gotovo 20, zbog jednog djeteta s teškoćama koje ometa nastavu i svojim ponašanjem plaši njihovu djecu. Iako u početku nisu željeli javno istupati s detaljima, jučer su u svom priopćenju ipak pojasnili zašto su se odlučili na takav drastičan čin. Između ostaloga, zasmetalo ih je što ispada da im smeta dijete s teškoćama. Pojasnili su kako, naprotiv, žele da to dijete, ali i njihova djeca dobiju adekvatnu pomoć i podršku koja je dosada, tvrde, izostala. Isto tako, tvrde da škola, iako su to tražili, nije na vrijeme poduzela ništa da se stanje u razredu popravi pa su se za pomoć obratili Ministarstvu znanosti i obrazovanja, Ministarstvu rada, mirovinskog sustava i socijalne skrbi te Prosvjetnoj inspekciji.

Škola, odnosno ravnatelj Nikola Margetić nikako ne odgovara na naše pozive i poruke, dok su se pak, jučer oglasili Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Agencija za znanost i obrazovanje. Oni u svom odgovoru pozivaju sve sudionike na dijalog, a pozivaju i roditelje da djecu pošalju u školu te tvrde kako će po žurnom postupku u školu stići savjetnik.

Uključile se institucije

Tražili smo i mišljenje Ureda pravobraniteljice koja podsjeća kako uključivanje djeteta s teškoćama u redovan nastavni program ne znači samo „smjestiti“ dijete u školu, već znači obostrano prihvaćanje i stvaranje podržavajućeg okruženja za djecu s teškoćama u razvoju, ali istovremeno i pripremu i senzibiliziranje druge djece i roditelja za prihvaćanje različitosti.

4. osnovna škola Bjelovar/Foto: Deni Marčinković
4. osnovna škola Bjelovar/Foto: Deni Marčinković

- To je proces koji podrazumijeva zajedničko i koordinirano djelovanje više subjekata: odgojno-obrazovne institucije, stručnjaka različitih struka koje se bave pravima djece s teškoćama, roditelja te nadležnih institucija grada i države, kaže pravobraniteljica Helenca Pirnat Dragičević i podsjeća da u slučaju da roditelji zabrane djeci odlazak u školu, u trajanju duljem od tri dana, može biti upitan legitimni nastavak i završetak nastavne godine za svako dijete. A moguće su i novčane kazne.

No, većina djece jednog razreda IV. OŠ Bjelovar niti danas, treći dan zaredom, nisu bila na nastavi. Točnije, na nastavu je došlo njih četvero.

Pronašli smo sugovornika koji je pristao ispričati sve pojedinosti vezane uz ovaj mučan slučaj u kojem roditelji već tri dana ne šalju svoju djecu na nastavu.

Riječ je o osobi koja je upoznata s cijelim slučajem koji traje od rujna 2023. godine, a čiji identitet je poznat redakciji. Pojasnila nam je kako je dijete s teškoćama u IV. Osnovnu školu stiglo u rujnu kada je upisano u jedan od razreda u kojem već ima djece s teškoćama. U koji će razred dijete krenuti, odlučivalo se, tvrdi naš sugovornik, na razini ravnatelj – stručni suradnici, a budući da se same učiteljice nisu izjasnile koja bi u svoj razred uzele dijete s teškoćama, u jednome trenutku navodno se razgovaralo o tome da se to odluči – izvlačenjem papirića.

Majka ispred vrata

Odmah se znalo, tvrdi naš sugovornik, kako će dijete trebati asistenta. Da stvar bude apsurdnija, iako škola raspolaže s čak četiri stručna suradnika – psihologinjom, socijalnom pedagoginjom, pedagogom i logopedom, o slučaju djeteta s teškoćama koje je upisano u rujnu, bilo je uključeno njih samo dvoje. Ostali su bili, tvrdi naš sugovornik, isključeni.

Dijete je u razredu od strane ostale djece odmah i više nego dobro prihvaćeno. No, problemi su bili svakodnevni.


Prazna učionica/Foto: Jakov Prkic/CROPIX (Ilustracija)
Prazna učionica/Foto: Jakov Prkic/CROPIX (Ilustracija)

Dijete je vrištalo, bacalo se po podu, diralo stvari po razredu, bilo agresivno…, tako da je odluka škole, tvrdi naš sugovornik, bila da dijete svakoga dana uz sebe ima jednog od stručnih suradnika. Majka je, istovremeno, sjedila ispred vrata i bila spremna u svakome trenutku, ako to bude neizbježno, preuzeti dijete i odvesti ga kući.

Iako je učinjeno sve da se to djetešce uklopi u nastavu, do toga nije došlo. Čak niti uz prisustvo stručnih suradnika. Svakodnevno se, naprosto ponašalo neprihvatljivo pa se nastava nije mogla normalno odvijati.

- Skakalo je po ormarima, uzimalo pribadače s panoa, gađalo djecu raznim predmetima, učiteljicu je navlačilo za odjeću, pokušalo ugristi jednog od stručnih suradnika… Dijete nije funkcioniralo, no stav škole bio je da i dalje polazi redovnu nastavu, ali s individualiziranim pristupom svih predmeta, kaže naš sugovornik koji nam otkriva kako se u listopadu održao sastanak stručnog povjerenstva u školi. Tada se pola škole izjasnilo da je dijete za posebnu ustanovu ili posebni razredni odjel, a ostala polovica smatrala je da je dovoljan individualiziran pristup.

Učestali tantrumi

Početkom listopada škola dobiva mišljenje iz Županije u kojem stoji da se djetetu kroz dva do tri mjeseca pruži prilika, da i dalje bude u redovnoj nastavi, ali da uz sebe ima edukatora-rehabilitatora. Rečeno je i da kroz tri mjeseca valja učiniti novu procjenu da se utvrdi novo stanje. Kako naš sugovornik pojašnjava dalje, edukatora-rehabilitatora dijete nikada nije dobilo. No, u studenom dobilo je asistenta u nastavi.

- No, i uz pomoć asistenta, dijete je i dalje jelo kredu, žvakalo olovku, grizlo pastele, imalo tantrume, bacalo se po podu i vrištalo iz svega glasa… Cijelo vrijeme ometalo je nastavu, pa niti ostala djeca nisu mogla normalno pratiti nastavu, otkriva nam naš sugovornik kojeg smo upitali i za stav razrednice spomenutog razreda. Rečeno nam je da je razrednica završila na bolovanju.

Zbog svih tih ispada, ostala djeca u razredu, kaže naš sugovornik, su se počela bojati tog djeteta koje evidentno, vapi za stručnom pomoći, a koju nažalost, kaže naš sugovornik ne dobiva. Naime, koliko je njemu poznato, dijete s teškoćama iz spomenutog razreda ne ide na terapiju kod nijednog od kadrova koji inače uspješno rade s djecom s teškoćama.

Nakon jednog većeg incidenta (zbog digniteta djeteta ne želimo iznositi pojedinosti) koji se dogodio u školskoj kuhinji, a koji je zgrozio svu djecu i djelatnike u školi, dijete s teškoćama dobilo je drugog asistenta.

- No, stanje nije išta bolje. Svima nam je tog djeteta izuzetno žao. Boli nas srce i duša kada svjedočimo da asistent dijete vuče po podu ne bi li ga odvojilo od ostale djece kada ima ispade, vidimo kada asistent trči za djetetom po hodnicima, pokušava ga spriječiti da izvodi opasne radnje…, priča neke od viđenih scena u školi naš sugovornik.

Verbalni napad na učiteljicu

Pojašnjava nadalje kako je sve kulminiralo prošloga tjedna na roditeljskom sastanku na kojem su bili ravnatelj, razrednica i stručne službe, kao i svi roditelji. Majka djeteta, uz jednu od stručnih suradnica verbalno je napala razrednicu pred svima, o čemu su se jučer i očitovali roditelji u svom priopćenju rekavši kako je to bilo van svake kulturne diskusije. Majka se, kaže naš sugovornik, uzrujala kada se na sastanku spomenulo pokretanje novog postupka u kojem bi se nanovo utvrdilo je li dijete može polaziti redovnu nastavu u školi.


Ostala djeca kolegu s teškoćama lijepo su prihvatili, no kasnije su ga se počela bojati/Foto: Niksa Stipanicev/CROPIX (Ilustracija)
Ostala djeca kolegu s teškoćama lijepo su prihvatili, no kasnije su ga se počela bojati/Foto: Niksa Stipanicev/CROPIX (Ilustracija)

Škola se, tvrdi naš sugovornik, uključila u rješavanje problema koji traje od rujna, tek sada u siječnju. Sada su počeli majku upućivati kome da se obrati za boljitak svog djeteta. Komentar iz škole na ove prilično ozbiljne optužbe, nismo dobili. Niti danas se ravnatelj Nikola Margetić nije javljao na mobitel niti na telefon u svom školskom uredu.

Situaciju dodatno otežava što dijete, zbog određenih problema, nema zdravstveno osiguranje pa nema ni stručnu procjenu ovlaštenih ustanova već se majka može obratiti isključivo privatnim liječnicima.

Neslužbeno smo danas doznali kako su dvoje od četiri stručnih suradnika iz škole na bolovanju. Isto tako, tijekom jučerašnjeg dana održan je novi sastanak na kojem je ovoga puta bio i predstavnik Grada Bjelovara. Iako su nam prije dva dana u Gradu Bjelovaru rekli kako nemaju mogućnost djelovati u rješavanju problema, poslušali su što ih muči.

Ravnatelju i stručnim suradnicima, doznajemo, predloženo je nekoliko rješenja, te je na njima da djeluju na dobrobit cijelog razreda i sve djece. Budući da je razrednica, kao i dvoje stučnih suradnika na bolovanju, ostaje za vidjeti kako će se problem uopće moći početi rješavati.

Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku!