Foto: Darko Tomaš/CROPIX

Foto: Željko Hajdinjak/CROPIX, Darko Tomaš/CROPIX

VRIJEME ZA ZAOKRET

Bjelovarske škole zabranjuju e-romobile: "Previše je teških nesreća, moramo zaštititi djecu"

Igor Brajdić, zamjenik gradonačelnika Grada Bjelovara, uoči početka nove školske godine najavio je uvođenje zabrane električnih romobila u školskim prostorima

Igor Brajdić, zamjenik gradonačelnika Grada Bjelovara, uoči početka nove školske godine najavio je uvođenje zabrane romobila u školskim prostorima. Također će se, u suradnji s MUP-om održati,  edukacije o sigurnijem korištenju romobila.

Odluka je, kako je rekao Brajdić, donesena nakon razgovora s ravnateljima osnovnih škola.

- Velika je to novost za novu školsku godinu. U razgovoru s ravnateljima osnovnih škola dogovoreno je da će se uvesti pravilo da romobili nisu dozvoljeni u školama - rekao je.

Budući da nije bilo jasno odnosi li ste ta odluka na sv vrste romobila ili samo na one električne, koji su se dosad pokazali najopasnijima, zatražili smo pojašnjenje od zamjenika gradonačelnika Igora Brajdića. 

- Odluka će se odnositi samo na električne romobile - rekao nam je Brajdić.

Foto: Srđan Vrančić/CROPIX

Mladić krši dva zakonska pravila: nema kacigu i vozi romobil preko pješakog, a po zakonu mora pješačitiFoto: Srđan Vrančić/CROPIX

- Edukacije za učenike sedmih i osmih razreda o sigurnijem korištenju romobila održat će se 11. i 25. rujna u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova i to u slobodno vrijeme izvan školskih aktivnosti. Također ćemo tiskati i edukacijske letke koji će se podijeliti roditeljima na roditeljskim sastancima - rekao nam je Brajdić. 

Također je napomenuo kako su romobili postali najčešći darovi na krizmama, pa čak i pričestima, te da se u prometu svi trebaju ponašati oprezno.

Grad Bjelovar i lokalna policija već su ranije izrazili zabrinutost zbog alarmantnog porasta broja nesreća s električnim romobilima. Liječnici također veće neko vrijeme apeliraju da djeca koja na električnim romobili dožive nesreću često imaju jako teške ozlijede.

Igor Brajdić, zamjenik bjelovarskog gradonačelnika/Foto: Grad Bjelovar

Igor Brajdić, zamjenik bjelovarskog gradonačelnika/Foto: Grad Bjelovar

Podaci ukazuju na to da su u velikom broju slučajeva sudionici nesreća maloljetnici koji ne nose zaštitne kacige, a nerijetko na električnim romobilima prevoze i druge osobe, što je, primjerice, zakonom zabranjeno.

Kao odgovor na ovaj negativni trend, Grad Bjelovar je najavio pokretanje edukativnih programa o sigurnoj vožnji namijenjenih učenicima i njihovim roditeljima.

Što se tiče pravnog okvira vezanog uz ovu odluku, škole u Republici Hrvatskoj imaju zakonsku osnovu za uvođenje ovakvih zabrana. Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, svaka školska ustanova ima autonomiju u donošenju internih akata kojima se osigurava sigurnost učenika.

Jedan od ključnih dokumenata je "Pravilnik o kućnom redu" kojim se, između ostalog, može regulirati unošenje i korištenje različitih predmeta i sredstava na školskom posjedu, uključujući i romobile.

Foto: Zeljko Hajdinjak/CROPIX (Ilustracija)

Dramatično se povećao broj teških ozljeda glave u padovima/Foto: Zeljko Hajdinjak/CROPIX (Ilustracija)

Dakle, odluka o zabrani električnih romobila bila bi pravno utemeljena i svaka škola je može donijeti samostalno, ovisno o vlastitoj procjeni rizika i specifičnim uvjetima.

Kao što to uvijek biva, neki će se s ovom odlukom složiti, a neki ne.

Ako bismo gledali argumente za zabranu, sigurnost učenika je ipak primarni i najsnažniji argument. Škole su odgovorne za sigurnost djece tijekom njihovog boravka u školskom prostoru. Električni, romobili mogu doseći znatne brzine i u gužvama, poput školskih dvorišta za vrijeme odmora, predstavljaju ozbiljan rizik od ozljeda, kako za vozače tako i za ostale učenike.

Zabrana kao takva može poslužiti i kao odgojna mjera kojom se učenicima šalje poruka o opasnostima i potrebi poštivanja prometnih propisa.

Foto: Tom Dubravec/CROPIX (Ilustracija)

Vožnja preko pješačkog prijelaza bez zaštitne opreme/Foto: Tom Dubravec/CROPIX (Ilustracija)

S druge strane, mnogim učenicima romobil predstavlja praktično prijevozno sredstvo do škole. Protivnici zabrane smatraju da se problem nepropisne vožnje i nedostatka zaštitne opreme ne rješava potpunom zabranom nego edukacijom i jačanjem svijesti o prometnoj kulturi te da bi se s ovom odlukom kaznili i odgovorni pojedinci koji poštuju pravila.

 U svakom slučaju, odluka o zabrani korištenja električnih romobila u bjelovarskim školama nije "besmislena" nego je potaknuta stvarnom i ozbiljnom zabrinutošću za sigurnost djece. S obzirom na porast broja nesreća, kao i porast teški ozljeda (najčešće teške ozljede mozga i prijelom kostiju lubanje) koje mogu odrediti nečiju daljnju životnu budućnost, škole imaju pravo pa i dužnost reagirati.

Foto: PU bjelovarsko-bilogorska

Foto: PU bjelovarsko-bilogorska

Primjerice, broj hospitalizirane djece zbog ozljeda povezanih s električnim romobilima u drastičnom je porastu – ove godine zabilježen je rast od čak 285 posto u odnosu na prošlu godinu. Upozorili su na to liječnici i stručnjaci iz područja prometne sigurnosti u Klinici za dječje bolesti Zagreb u Klaićevoj ulici.

Osim što je, kažu, naglo skočio broj ozlijeđene djece, ukupno trajanje bolničkog liječenja također je značajno poraslo – za 143 posto. Posebno zabrinjava podatak da je zabilježeno pet puta više slučajeva teških ozljeda mozga, uključujući potrese mozga i prijelome kostiju lubanje.

dr. Miroslav GjurašinFoto: Darko Tomaš/CROPIX

Dr. Miroslav GjurašinFoto: Darko Tomaš/CROPIX

- U posljednjih godinu dana vidjeli smo djecu s ozbiljnim neurokirurškim ozljedama, uključujući slučajeve u kojima se kost pri padu zabila u moždano tkivo. Svaka ozljeda koja poremeti razvoj dječjeg mozga može imati dugotrajne posljedice – od oštećenja sluha i vida do problema s pažnjom, učenjem i ponašanjem – upozorio je neurokirurg Miroslav Gjurašin.

Detalj s konferencije na kojoj su prikazane teške ozljede djece i adolescenata uslijed padova s elektricčnih romobila/Foto: Darko Tomaš/CROPIX

Detalj s konferencije na kojoj su prikazane teške ozljede djece i adolescenata uslijed padova s elektricčnih romobila/Foto: Darko Tomaš/CROPIX

Prema podacima koje su iznijeli liječnici, čak 40 posto ozlijeđene djece bilo je mlađe od 14 godina, što je prema zakonu minimalna dob za upravljanje električnim romobilima. Najmlađi pacijent imao je samo osam godina, otkrio je dječji kirurg Rok Kralj.

Zagreb, 110725.Zagreb, 110725.Klinika za djecje bolesti Zagreb.Odrzana je konferencija za medije Alarm za uzbunu, na kojoj su iznijeti podaci o dramaticnom porastu broja teskih ozljeda uslijed padova s elektricnih romobila kod djece i adolescenata, a s ciljem prevencije i prekida vrlo negativnog trenda.Na fotografiji: Rok Kralj.Foto: Darko Tomas/CROPIX

Dr. Rok Kralj/Foto: Darko Tomaš/CROPIX

U većini slučajeva, djeca nisu nosila kacige, a često su na romobilima vozila po dvoje djece odjednom, što dodatno povećava rizik od gubitka ravnoteže i težih padova. Brojne nesreće dogodile su se zbog nepoznavanja prometnih pravila ili vožnje po neprimjerenim površinama.

- Riječ je o vozilima koja nisu tehnički ni zakonski prilagođena djeci, osobito ne bez nadzora odraslih – naglasio je Nikola Milas iz prometne policije.

Nikola Milas/Foto: Darko Tomas/CROPIX

Nikola Milas/Foto: Darko Tomaš/CROPIX

Prema policijskim podacima, prošle godine dogodile su se 57 prometnih nesreća osobnih prometnih sredstava u kojima su sudjelovala djeca. U 45 slučajeva nesreće su skrivila djeca, a 16 njih zadobilo je teške tjelesne ozljede.

Foto: Darko Tomaš/CROPIX

Foto: Darko Tomaš/CROPIX

Kazne za roditelje koji dopuštaju djeci upravljanje romobilima, iako nisu zakonski spremna za to, nisu visoke – 30 eura, odnosno 15 eura uz brzu uplatu, ali u težim slučajevima u proces se uključuju i centri za socijalnu skrb.

- Prometna kultura mora postati dio osnovnoškolskog obrazovanja. Roditelji bi također trebali proći s djecom osnovna pravila vožnje i nadgledati ih prilikom korištenja električnih romobila – poručio je Milas.

Podsjetio je i na osnovna pravila korištenja romobila:

- Romobil se vozi po biciklističkoj stazi

- Ako staza ne postoji, vožnja je dopuštena po nogostupu

- Prelazak preko pješačkog prijelaza treba obaviti pješice

- Potrebno je poštivati prometne znakove, uključujući zaustavljanje i davanje prednosti

Nesreća zbog neoprezne vožnje s romobilom/Foto: Zeljko Hajdinjak/CROPIX

Nesreća zbog neoprezne vožnje s romobilom/Foto: Željko Hajdinjak/CROPIX

Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku i TikToku!